12.4.2021 – 16.4.2021 – Milí rodiče, distanční výuku na tento týden najdete viz.  třída Želvičky.

 


Milé děti,

Velikonoce jsou za námi a už se všichni těšíme na léto plné sluníčka. Tento týden se podíváme na farmu, řekneme si něco o domácích zvířátkách, a když budete hodní, třeba vás táta nebo máma vezme nějak, kde některá z nich uvidíte i naživo.

Úterý 6.4.2021

1. Přečteme dětem hádanky. První zkuste, jestli děti uhodnou i bez ukazování obrázků, poté můžete napovědět obrázkem.

2. Ptáme se dětí: Jaké pohádky známe, kde se objevují domácí zvířátka? Například: O neposedných kůzlátkách, O kohoutkovi a slepičce, O třech prasátkách, Ošklivé káčátko a jiné. Děti si vyberou jednu z nich a zkusí povyprávět vlastními slovy.

3. Také v písničkách se zpívá o zvířátkách. Například v písni Když jsem já sloužil – zazpívejte a ztancujte si ji s dětmi podle videa.

Středa 7.4.2021

1. Přečteme dětem pohádku: Jak mluví zvířátka. Děti doprovázejí pohádku zvuky.

 

2. Podle stínu děti přiřazují zvířátka a poté říkají, která mláďata k nim patří.

3. Proč vlastně lidé chovají zvířátka na farmě? V pracovním listě zkusí děti přiřadit, které zvířátko nám co dává. S dětmi se podívejte do ledničky a přiřaďte si některé potraviny, které tam najdete k domácím zvířatům, od kterých pochází.

                        

Čtvrtek 8.4.2021

1. Zopakujeme si s dětmi, která zvířátka jsou jak užitečná. Děti doplňují čtení dospělého.

2. Ocitli jsme se na farmě, děti mají za úkol najít ztracenou kočku, uhodnout hádanku a spočítat všechny holoubky. Poté co děti splní, farmu si vymalují.

3. I Děti v Americe mají písničku, ve které se zpívá o farmě a co všechno na ní pan farmář měl. Pojmenovávejte zvířátka, která vidíte v písničce a přidávejte zvuky. Víte, o čem se v písničce zpívá?

Pátek 9.4.2021

1. Máme před sebou další farmu, tedy dokonce 2! Děti kroužkují rozdíly. 

2. Jak se vlastně zvířátka na farmě dorozumívají? Tak přesně o tom zpívá tato písnička, zazpívejte si spolu s ní.

3. Pár zvířátek z farmy se nám schovalo jediné, co vidíme, jsou jejich obrysy. Poznají děti aspoň některá z nich? 

Některá se nám ztratila v davu – děti zakroužkují vždy to, které je jiné než ostatní v řadě. Zkontrolujeme si, jestli jsme je už všechny našli – děti spočítají zvířátka a spojí s číslem.

         

Tip na výlet: V Malenovicích u hradu je ohrádka s kozou a malými kůzlátky, můžete se na ně jet podívat.



Pondělí 29.3.2021

Milé děti, víte, co jsou Velikonoce? Jsou to svátky jara, příroda se nám probouzí do nové krásy a s prvními slunečními paprsky pociťujeme dobrou náladu a radost. Rodí se první mláďata a kytičky nám vykukují ven z trávy.

1) A jak slavíme Velikonoce?
Holčičky nabarví vajíčka různými barvami, kluci si z vrby upletou pomlázku a chodí holčičky vyšlehat, aby byly po celý rok zdravé a šťastné. Holčičky za to dají chlapcům namalované vajíčko, kterému se říká kraslice a na pomlázku jim přivážou mašličku.

Maminky a holčičky pečou společně beránka a mazanec, jež patří k velikonočním tradicím, ale i a jako dekorace. Beránek symbolizuje mláďátka, která se rodí k novému životu. Symbolem je taky velikonoční zajíček, který přináší dětem vajíčka, zejména čokoládová.

2) Pro inspiraci si můžete děti zhlédnout pohádku Chaloupka na Vršku „Jak se pomlázky

ztratily“, kde se dozvíte, jak děti dříve slavily Velikonoce.

V chaloupce na vršku hospodaří otec, který je řezbář a bydlí se svými třemi dětmi – Andulkou, Mařenkou a Honzíčkem. Žijí zde, spolu s několika málo sousedy a přáteli…. Tak, teď si děti hezky sedněte a poproste maminku, aby vám pustila pohádku:

3) Nyní se můžete děti naučit velikonoční básničku:

PRO KLUKY

Upletl jsem pomlázku,
je hezčí než z obrázku,
všechny holky, které znám,
navštívím a vymrskám,
než mi dají vajíčko,
vyplatím je maličko.

PRO HOLČIČKY

Kropenatá slepička
snesla bílá vajíčka,
obarvím je, vymaluji,
všechny chlapce podaruji,
pentličky si nastříhám,
na pomlázku jim je dám.

4) Tak, teď si hezky sedni ke stolu, nachystej si pastelky a popros maminku, aby ti přečetla

pokyny:

  • vajíčko obtáhni
  • první část vajíčka vybarvi žlutou pastelkou jako sluníčko
  • druhou část vybarvi zelenou pastelkou jako lísteček
  • třetí část vybarvi červenou pastelkou jako je jablíčko
  • čtvrtou část vybarvi modrou pastelkou jako je mrak

Obrázek č. 1

 

Úterý 30.3.2021

Děti, Velikonoce jsou spojeny také s obrazem slepičky, která nám dává vajíčka.
Na jaře se rodí mnoho kuřátek, které jsou také znakem Velikonoc.

1) Poproste maminku nebo tatínka, aby Vám přečetli pohádku o slepičce.

O BÍLÉ SLEPIČCE

Na jednom maličkém dvorečku spolu s ostatními zvířátky žila jedna bílá slepička. Byla moc krásná. Měla červený hřebínek a sem tam mezi bílým slepičím peřím nějaké to černé pírko. V té zářivě bílé peřině to však nebylo skoro k poznání.

Jednoho dne snesla vajíčko, nebylo však ledajaké, nebylo takové, které dennodenně snáší, bylo prostě jiné. Moc dobře to věděla a vajíčko opatrovala jako oko v hlavě. Pořád se tak nějak divně naparovala a kvokala. Prostě všem dávala na vědomí, že tohle snesené vajíčko je něčím výjimečné.

Když šel pan hospodář na každodenní pochůzku kolem svého zvířectva tak zbystřil. Oj, oj, oj, říkával, tady se k něčemu schyluje a slepičce přinášel jen ta nejlepší zrníčka a každý den dával i on sám pozor na to, co se děje. Tak ubíhaly celé týdny a stále se nic nedělo. Bílá slepička stále seděla na tom svém vajíčku a hlídala ho jako oko v hlavě.

Až jednou….. ťuk, ťuk, křáp, píp, píp………něco se dělo, z vajíčka se ozývaly divné zvuky. Bílá slepička zpozorněla, pod ní se začalo něco dít, něco se dralo z vajíčka ven. Slepička poskočila jednou a ještě jednou. Jakoby jí něco lechtalo. Co to je? Divila se, kvok, kvok, že by už? Podívala se svým bočním očkem, první zleva a potom zprava. Pak natáhla svá bílá křídla a uchopila do nich něco malinkého. Bylo to tak křehoučké a celé žluté a třáslo se to zimou.

Píp, píp, píp, píp volalo to a bílá slepička to své maličké kuřátko, které se jí zrovna narodilo láskyplně pohladila a zavinula do svých bílých peřin.

Ráno nastal poprask. Hospodář šel opět na svou denní obchůzku svého zvířectva a všichni kolem mu hlásili, že se v noci něco stalo.

Mek, mééééék, mekala kozenka, bůůůůůů, bučela kravička a slepičky kdákaly jedna přes druhou, kvok, kvok, ko, ko, dááááák, už je to hospodáři tááááák, už je nás zase vííííííc…..a pak i hospodář pochopil, co mu zvířátka sdělovala. A bílá slepička mu pyšně ukazovala své maličké kuřátko, které se na drobných nožkách plahočilo ke své první ranní snídani.

A od toho kouzelného rána, o ještě kouzelnější noci, kdy se narodilo jedno maličké kuřátko bylo zase všechno tak, jako dřív…. Vlastně nebylo, ze slepičky se stala maminka, která to své kuřecí miminko opatrovala jako oko v hlavě.

2) Vytvoříme slepičku a kuřátka dle obrázku

Namaluj si dlaň a prsty hnědou barvou a obtiskni ji na papír. Potom si namaluj žlutou barvou bříško prstu a dodělej pomoci obtisků kuřátka. Pastelkou nebo fixem pak dokreslíme zobáček a nožičky. Zelenou barvou nakonec vytvoříme pozadí, aby nám kuřátka mohla běhat v trávě.

Když se Ti bude chtít, můžeš vytvořit velikonoční přáníčko se zajíčkem nebo kuřátkem pro babičku nebo dědečka, jak je to zobrazeno na druhém obrázku.

3. A teď si zatancujeme!

Chyťte se s maminkou, sestrou, babičkou nebo s někým, kdo je u vás právě doma a zatančete si na písničku „Kačeří tanec“.

Středa 31.3.2021

1) Zatancujte a zazpívejte si písničku „Pásla ovečky“

Pásla ovečky v zeleném háječku,
pásla ovečky v černém lese.
Já na ni dupy, dupy, dup,
ona zas cupy, cupy, cup,
houfem ovečky, seberte se všecky,
houfem ovečky, seberte se.

Pusťte si k tomu hudbu – ať vám to jde lépe

2) A teď beránkovi domaluj kudrlinky, bude to trochu náročnější, ale věřím, že se Ti to podaří.

  • Obtáhni tužkou tečkované linie, až tohle zvládneš, tak beránkovi dokresli kudrlinky na tělo
  • Obtáhni i další trsy trávy na louce.

Nezapomeň na správné sezení a správný úchop tužky.

3) Nejdříve si děti procvičíme správné dýchaní. Sedneme si do tureckého sedu, ruce položíme volně na kolena. Nadechneme se nosem a vydechneme pusou, několikrát za sebou. Jelikož symbolem Velikonoc jsou i zvířátka, co kdybychom se naučili napodobovat jejich zvuky:

  • Kuřátko chce ven – děti jsou v dřepu – nádech nosem, při výdechu vyslovují – pích, pích, pích – přitom píchají prstíky kolem sebe jako do skořápky
  • Kuřátko se učí pípat – píp, píp, píp
  • Ovečky – bééééé, béééé
  • Slepička – ko-ko-ko-ko
  • Kuřátka zobají – zoby, zoby, zoby, zobČtvrtek 1.4.2021

1) Dnes děti poproste maminku nebo tatínka, aby Vám předčítali příběh „Jak se Klárka
připravuje na velikonoce“,
doplňujte slova ve správných tvarech pomocí obrázků.


2) Protože se blíží Velikonoce, vytvořme si ještě nějakou pěknou velikonoční výzdobu, třeba zápich kuřátka nebo zajíčka.

  • Velikonoční kuřátko nebo zajíčka opatrně vystřihněte a vykreslete pastelkami

Buďte děti pečlivé a dávejte pozor na bezpečnost při stříhání nůžkami

  • Vystřižené tvary přilepte lepidlem ke špejli
  • Hotový zápich nazdobte dle fantazie do květináče či vázy

3) Omalovánka: Velikonoce

 

 

Milé děti, jsem moc ráda, že jsme mohli tento týden pracovat a naučit se opět novým věcem. Venku nám už začíná více svítit sluníčko, proto jděte do přírody, na zahradu, nebo prostě jen tak na procházku.

Mějte se moc hezky, všechny vás pozdravuji a brzy se zase uvidíme!

Všem Vám přeji radostné a poklidné prožití Velikonoc!



Pondělí 22. 3. 2021

Milé děti, tento týden si budeme povídat o zvířátkách a plnit nejrůznější úkoly. Osvěžíme si paměť a zopakujeme si, které mláďátko patří ke kterému rodiči, a začneme se už pomalu těšit na blížící se Velikonoce.

Přečteme dětem Pohádku o kohoutkovi a slepičce.

 

Děti vypráví podle obrázků.

 

Části zvířátek se nám pomíchaly. Děti vymalují a vystřihnout obrázek a spojí dva díly tak, aby vzniklo správné zvířátko.

 

Úterý 23. 3. 2021

Protáhněte se s dětmi na písničku Na jaře

Na jaře se nám rodí mláďátka, poznají děti, které patří k dospělému zvířátku? Na pracovním listu děti vybarví první dospělé zvířátko a mládě, které k němu patří.

  1. Kvočně se narodila spousta kuřátek, dokážou je děti spočítat? Do kolečka u každé skupinky kuřátek napiš kolik jich je.

Středa 24. 3. 2021  

Pusťte dětem video, ale neukazujte jim obraz. Děti hádají zvířátka podle zvuku.

Která zvířátka bydlí v lese a která na dvoře u domu? Děti spojí zvířátka se svým domovem a vybarví je.

Na farmě se smíchala všechna mláďátka, dokážou děti vrátit svým rodičům jejich neposedné děti? Spojte čárou rodiče s mládětem.

Čtvrtek 25. 3. 2021

Podle čtených pokynů, děti vybarvují zvířátka.

K Velikonocům neodmyslitelně patří kuřátka. Kde se nám vůbec kuřátka berou? Z čeho se líhnou? A v co potom takové kuřátko vyroste? Děti si rozstřihnou papír podle přerušovaných čar a seskládají obrázky, jak jdou za sebou a zkusí je popsat.

Pátek 26. 3. 2021

Velikonoce se nám už blíží. Děti vybarví 5 pomlázek, vystřihnou a seřadí první od největší po nejmenší, poté obráceně, poté děti ukazují, která je největší, nejmenší, druhá největší, druhá nejmenší, prostřední.

S dětmi si vymalujte obrázek a přečtěte básničku. Čtěte po částech znovu, děti opakují. Zkuste se básničku naučit zpaměti.

 



Pondělí 15.3.2021

Milé děti, tento týden si budeme povídat o zvířátkách a jejich mláďátkách.

Víte, která zvířátka žijí na statku, kdo se o ně stará, jak se jmenují mláďátka domácích zvířat a jaké vydávají zvuky? Pojďme se spolu podívat na statek a o zvířátkách si popovídat.

1) Vítám Vás na statku, u pana hospodáře Františka, který se stará o svá zvířátka, krmí je

mění jim podestýlku a pouští je na pastvu. Na svém statku má dva kamarády pejska Punťu, který mu hlídá statek a kočičku Micku, který chytá myšky.

Má zde kravičku, která se pase a každý den mu dává mléko. Rovněž má prasátko, koníčka a kozičku. Na dvoře mu kdákají slepičky, které mu dávají vajíčka a v rybníčku mu plavou kačenky.

Uměly byste děti ukázat na obrázku, kde je kravičku, koníčka, kohouta, kozu, kačenky, prasátko, slepičku, pejska a kočku? Našly byste i malou myšku?

2) Zkuste děti pojmenovat mláďátka od zvířátek na dvorku např.:

Slepičce se narodí ….. kuřátko

Pejskovi se narodí….. štěňátko

Kočičce se narodí …… koťátko

Kravičce se narodí ….. telátko

Kobylce se narodí …… hříbátko

3)Podaří se Vám děti uhodnout jaké vydávají zvířátka zvuky?

Slepička dělá ….. kokodák, kokodák

Pejsek dělá ……. haf,haf

Kočička dělá ….. mňau, mňau

Kravička dělá ….. bú, bú

Koza dělá ……….. mé, mé

4) A nakonec mám pro Vás děti úkol: zkuste ve své knihovně najit knížku s obrázky

domácích zvířátek. Prohlédněte si je a poproste maminku nebo tatínka, ať vám o

zvířátkách přečtou nějaký příběh nebo pohádku. Kdo budete chtít, můžete nějaké zvířátko

ze statku namalovat a přinést tento obrázek do školky a všem jej ukázat.

 

Úterý 16.3.2021

1) Dnes si můžeš společně s maminkou nebo tatínkem zazpívat písničku

Když jsem já sloužil to první léto“

 

2) A teď si zatancujeme! Chyťte se s maminkou, sestrou, babičkou nebo s někým, kdo je u vás právě doma a zatančete si na písničku „Když jsem já sloužil to první léto“, během které můžete napodobovat jednotlivá zvířátka.

3) Když budeš chtít, k této písničce si můžeš vykreslit omalovánku.

 

4) Vyjmenuj na obrázku všechna zvířátka, o kterých se v písničce zpívá a pak to

slovo vytleskej (KU-ŘE, KAČ-KA, HU-SA, VEPŘ, TE-LÁ-TKO…)

 

Středa 17.3.2021

1) Básnička pro tento týden.

Můžeš počítat na prstech.

Naše kočka strakatá

Naše kočka strakatá, měla čtyři koťata. Jedno mourek, druhé bílé, třetí žluté, roztomilé a to čtvrté strakaté, po mamince okaté.

 

2) A teď se trošku protáhneme jako kočička

Klekneme si a zapřeme se o ruce

Protáhneme záda střídavě do oblouku nahoru a  dolů

Při pozici dolů jde hlava do záklonu a při oblouku nahoru se díváme mezi chodidla

 

3) Popros maminku, tatínka nebo sourozence, ať ti pomůžou vyrobit kočičku z papíru.

 

2) Vzpomenete si na nějaké písničky o zvířátkách, které už znáte? Můžeš je zazpívat

mamince a tatínkovi.

Kočka leze dírou …

Skákal pes přes oves …

 

Čtvrtek 18.3.2021

1) Ahoj děti, dneska si zahrajeme hru. Poproste maminku, aby Vám dala nějakou krabici. Vezměte si nějakého oblíbeného plyšáka (např. kočičku), kterou budete podle pokynů maminky nebo tatínka dávat do, před, na, pod, za –  krabici.

  • schovej kočku do krabice
  • dej kočku před krabici
  • kočka si sedla na krabici
  • kočka leží pod krabicí
  • kočka se schovala za krabici

 


Pátek 19.3.2021

Dnes děti poproste maminku nebo tatínka, aby Vám předčítali příběh o zvířátkách na statku a vy doplňujte slova ve správných tvarech pomocí obrázků.

 

 

2) Pojmenuj zvířecí mámy a jejich mláďata. Všechna zvířátka vybarvi a spoj je do dvojic, podle toho, která k sobě patří.

 

3) Zkus nejdříve kuřátka namalovat prstem ve vzduchu a potom kuřátka dokresli za pomocí přerušovaných čar a potom žlutě je vybarvi.

4) Milé děti, jsem moc ráda, že jsme mohli tento týden společně pracovat a naučit se novým věcem. Moc se na vás těším, až budeme opět všichni ve školce!

 

 



pondělí 1.3.2021

1) CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY JARA

Na jaře (jarní měsíce – březen, duben, květen) se příroda pomalu probouzí a den se prodlužuje. V prvních jarních dnech nás brzy ráno začínají probouzet jarní ptáci a oslovují první květy jara, jako jsou sněženky, bledule, fialky, petrklíče a jiné.

Můžeme si také všímat, jak ze svých úkrytů vylézá drobný hmyz – mravenci, broučci, včeličky. Ovzduší se začíná pomalu oteplovat a kromě sluníčka na obloze můžou přijít také mraky, které přináší déšť nebo i jarní bouřky.

Dítě odpovídá pomocí obrázků:

 2) CVIČENÍ S DĚTMI 

Zacvič si a pozdrav tak sluníčko

3) DECHOVÉ CVIČENÍ

Prohloubený nádech, měkký výdech – představíme si, že držíme květinu, ke které lehce přivoníme. Vychutnáváme její vůni, kterou s výdechem „fííí, fúú“ vracíme zpět květině.

Cvičení s dechem – vyslovování jmen květin na jeden nádech

úterý 2.3.2021

1) S DĚTMI SI PŘEČTĚTE POHÁDKU:

 JAK KŘEMÍLEK A VOCHOMŮRKA ZASADILI SEMÍNKO

Václav Čtvrtek

Kopeček se rozvalil a vykoukla žížala Taťána. „Aby vás kos sezob, i s tím vaším semínkem,“ křikla. „Pořád mi dupete nad hlavou a vytopili jste mi salón!“ Hodila po Vochomůrkovi semínkem, po Křemílkovi čepičkou a sjela zpátky do svého podzemního bydlení. Křemílek a Vochomůrka tam stáli bezradně kroutili palcem. Nakonec Křemílek povídá: „Víš co, Vochomůrko, teď to uděláme obráceně.“ A udělali to tak. Křemílek se otočil na kramfleku a Vochomůrka zasadil do důlku semínko. Navrch přiklopil svou čepičku, aby se semínku líp klíčilo.

A zas zalívali a zpívali: Vstávej, semínko, holala, a bude z tebe fiala. Ale všecko to nebylo k ničemu. Semínko se pod zemí ani nehnulo. – „Je to nějaký lenoch,“ povídá Křemílek. – „Je to nějaký ospalec,“ zívl si Vochomůrka a v tu chvíli usnul. – „Vy jste mi ale zahradníci,“ usmálo se sluníčko na nebi a zamnulo si zlaté ruce. „Teď vám něco ukážu.“ Smálo se pořád víc na zahrádku za pařezovou chaloupkou. Na tu zahrádku, kde pod Vochomůrkovou čepičkou leželo v zemi semínko.

A potom ještě sluníčko silným sluncovým hlasem zazpívalo: Vstávej, semínko, holala, a bude z tebe fiala. V tu chvíli se špičatá čepička zatřásla a vyklouzly zpod ní lístky.

2) PO PŘEDČÍTÁNÍ KLADEME OTÁZKY, VEDEME DISKUZI O PŘÍBĚHU, POSTAVÁCH Z POHÁDKY.

Jak se jmenovali hlavní hrdinové z příběhu?

Koho vyrušili? – kdo žije v zemi a proč ?

Co našli?

Co chtěli, aby jim vyrostlo?

Jak semínko zasadili? Udělali to správně?

3) ZHLÉDNUTÍ POHÁDKY: JAK KŘEMÍLEK A VOCHOMŮRKA ZASADILI SEMÍNKO

4) POKUS SE SEMÍNKY

Maminka vám připraví semínka, vodu, vatu a vy už si samy můžete zahrát na malé zahradníky.  Ale pozor, bez vody semínka uschnou.

5) OMALOVÁNKA:   Křemílek a Vochomůrka

 

4) PÍSNIČKA:  NA JAŘE

 

5) GRAFOMOTORICKÝ  LIST:  Dokresli sluníčko a vymaluj

Je nutné pohlídat správné sezení dítěte a správný úchop tužky

 

středa 3.3.2021

    1) BÁSNIČKA: SNĚŽENKA

Táta včera na venku,

našel první sněženku,

a hned vedle petrklíč,

zima už je pryč!

 

    2) VÝTVARNÁ ČINNOST:  SNĚŽENKA

Pomůcky:

– Barevný papír, fixy nebo pastelky, nůžky, lepidlo

Postup:

– Z bílého papíru vytvoříme květ tak, že vystřihneme čtverec (za pomocí rodičů)

přeložíme ho na trojúhelník a oba jeho konce boční cípy přehneme

– Květ nalepíme do horní části tmavě modrého nebo zeleného papíru a fixy nebo

pastelkami domalujeme stonek a lístečky

 

3) MŮŽEME SI PŘI TVOŘENÍ S DĚTMI ZAZPÍVAT ZNÁMÉ PÍSNIČKY: 

– Travička zelená

– Prší, prší, jen se leje

– Šel zahradník do zahrady

 

čtvrtek 4.3.2021

1) DNES SE ZAMĚŘÍME NA PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY

Připravte si různě velké předměty – např. kostky, autíčka, panenky, mističky, korálky…a zkoušejte:

spočítat hračky

seřadit předměty podle velikosti

trénovat pojmy malý, nejmenší, velký, největší

 

2) PRACOVNÍ LIST:

Spočítej postupně tečky na kostkách a v každém řádku vybarvi stejný počet obrázků

3) IMPROVIZACE TANCE NA PÍSNIČKU:

Beruško půjč mi jednu tečku

pátek 5.3.2021

1) O víkendu když půjdeš na procházku, vezmi si papír s tužkou sebou a dobrodružství může začít! Můžete si zasoutěžit s maminkou, tatínkem, bráškou,…kdo první spatří věc z obrázku tak si udělá tečku u obrázku.